Concept / Pr / Productie

Een dijk van een gedicht

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht

Droge voeten door onze stevige dijken

Wonen in een gebied onder de zeespiegel is helaas niet vanzelfsprekend. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht zorgt er daarom voor dat we goed beschermd zijn tegen overstromingen. Dit kunnen ze onder andere doen door de jaarlijkse waterschapsbelasting die wordt ingezet voor het onderhoud van de meer dan 1100 kilometer aan dijken.

Als bedankje richting alle inwoners vroegen we dit jaar dichter en cabaretier Freek de Jonge om een nieuwe #OdeAanDeDijken te brengen. Het 100 meter lange gedicht werd met witte biobased verf geplaatst en was - afhankelijk van de hoeveelheid regen - te bewonderen op de Westzeedijk bij de Westbatterij in Muiden.

Wij waren verantwoordelijk voor het creatieve concept, vormgeving, uitvoering en de pr rondom deze activatie, die landelijk en regionaal positief werd ontvangen.

What we did
  • Concept
  • Productie
  • PR
30 Nov. 2022

Vindingrijk door Freek de Jonge
Waar de visser bot vangt de koe een haas.
De beste stuurlui aan wal staan te kijken.
Polderen wij ons rijk dankzij de dijken.
De zee werd meer maar ook minder helaas.
De koningin van het vindingrijk.
Komt om een zondvloed te voorkomen.
Rivieren traag door laagland laten stromen.
Niet meer weg met een vinger in de dijk.

ā€œ Met een pop up kunstwerk als het dijkgedicht willen we mensen ervan bewust maken dat wonen in een gebied onder de zeespiegel niet vanzelfsprekend is. Door onze dijken stevig te houden, levert het waterschap hier een belangrijke bijdrage aan. Maar dat kunnen we alleen dankzij de waterschapsbelasting die we met zā€™n allen betalen. Het dijkgedicht is daarmee niet alleen een mooie ode aan de dijken, maar ook aan alle mensen die deze dijken mogelijk maken.ā€
— Annemieke Companjen en Lodewijk Bleijerveld Communicatieadviseurs Waterschap AGV