INTERVIEW MET FONK “Gardeners pakken door met nieuw MT, naamswijziging en een nieuwe website”

Interview 22 jul. 2020

Een nieuw management team, een naamswijziging en een nieuwe website die staat als een huis. Bij Gardeners (voorheen The Gardeners) weten ze van doorpakken. Daarmee is het creatieve bureau nu helemaal klaar voor een nieuw era, dat met nieuwe opdrachtgevers als Infarm, Fairphone en Subway een mooie aftrap heeft gekregen. Maar wat er ook verandert, één ding blijft: Gardeners is nog steeds het bureau where good things grow. Creative director Nikki de la Rambelje en founder Maira Evers over de stappen die ze de afgelopen maanden hebben gezet.

De nieuwe website van Gardeners werd gebouwd door creative digital agency Lama Lama en is, vooral voor wie de vorige versie kent, een eyeopener. Een bold statement, meer inclusief, minder vrouwelijk. ‘We laten al het positieve groeien met nieuwswaardige advertising’, luidt de boodschap op de homepage. Bovendien is het wat wollige logo vervangen door simpelweg een stoer typografisch “Gardeners”.

Nikki de la Rambelje: ‘We zijn de laatste jaren van een pr boutique bureau uitgegroeid tot een steviger creatief bureau. Toen ik hier vier jaar geleden aan de slag ging, was het team al bezig met het bouwen aan een allround creatief bureau. Ik zag toen al dat die wending echt ging lukken. En de laatste maanden voelde ik dat het tijd was, om dat ook in onze eigen communicatie naar buiten toe zichtbaar te maken. Daarom ook de naamswijziging. Die is gevoelsmatig grootser door the weg te halen. Iedereen die aan een positieve impact werkt is, een gardener. Samenwerking is op alle niveaus heel belangrijk voor ons en dat stralen onze gewijzigde website en huisstijl nu uit. Iedereen met wie we werken is een gardener, uitvoerende partijen en ook onze klanten. Gardeners zet ons meer tussen de mensen in plaats van ernaast. Onze nieuwe website maakt bovendien in één keer duidelijk wat Gardeners te bieden heeft: campagnes, activaties en pr. Die drie loketten hebben we nu heel helder omschreven.’

Maira Evers: ‘Nikki heeft de afgelopen tijd intern heel veel aangezwengeld. De website was al een tijd een doorn in mijn oog, maar waar te beginnen naast de dagelijkse drukke agenda. Nikki heeft dit echt beet gepakt en met elkaar zijn we het proces ingegaan, wat heeft geresulteerd in een website waar ik enorm blij mee ben. Daarnaast heeft Nikki het initiatief genomen om ook onze huisstijl en onze naam onder de loep te houden. Als founder is het in eerste instantie best moeilijk om afstand te nemen van de originele naam waar je ooit mee bent begonnen, maar Nikki heeft doorgezet en mij overtuigd.’

Minder bescheiden

Nikki, lachend: ‘De boom in ons beeldmerk heb ik eigenlijk nooit helemaal mooi gevonden.We werden daardoor vaak gezien als het bureau dat alleen maar groen en duurzaam is. Het zette mensen op het verkeerde been.’

Maira: ‘We willen goed doen, maar dat hoeft niet perse altijd duurzaam te zijn. De knipoog naar het groen is er nog wel in de kleur van onze huisstijl, maar ook die is meer bold en is meer een signaalkleur. We presenteren onszelf nu minder bescheiden dan we in het verleden hebben gedaan. We zullen vaker goede dingen gaan delen en positieve impact maken via onze socials en onze website. We hebben bijvoorbeeld een interview met Nathalie Lam van Philips gedaan over diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer en er zullen meer van dit soort bijdragen gaan komen.’

BLM

Sprekend over ‘goed doen’ belanden we in ons gesprek onvermijdelijk bij Black Lives Matter. Het zal, de dag na dit interview het onderwerp zijn van de dagstart van Nikki.

Nikki: ‘Mensen worden nu wakker met ‘ik deed het niet goed’ en dat maakt dat je bij elke stap die je zet, heel angstig bent om op een hakblok te belanden. Maar het gaat erom nu lef te hebben, en tegelijkertijd ook nederig te zijn en elkaar te vragen hòe we het moeten doen. Dat zal ik in mijn presentatie intern ook delen met alle Gardeners, omdat ik denk dat dit de weg is om te gaan. Daarbinnen heeft iedereen zijn eigen tempo en daar moet ruimte voor zijn, anders kom je nergens. Het is aan ons als management om mensen te blijven prikkelen omdat het zo belangrijk voor ons is en een onderdeel is van onze missie where good things grow, waar een inclusieve en een diverse maatschappij ook bij hoort. BLM heeft dit nog scherper gemaakt voor ons.’

Maira: ‘En daarbij willen we onze opdrachtgevers ook hiermee helpen. Die staan daar ook heel open voor, hebben we gemerkt. Je kunt overall stellen dat Gardeners wil werken voor mensen en merken met goede intenties.’

Trots

Maira: ‘Alles bij elkaar is er een onwijze verandering gaande bij Gardeners. Ik ben ontzettend trots op wat Nikki en het gehele team de afgelopen tijd hebben neergezet. Nu is het voor mij allemaal samengekomen. Ons klantportfolio is te gek, het team is geweldig, de socials en onze website staan als een huis. En er zijn de afgelopen drie maanden zes nieuwe klanten bijgekomen waarvoor we nu aan de slag zijn.’

‘Iedereen die aan een positieve impact werkt is een Gardener’