Business Garden onderstreept brede propositie Gardeners

Interview 28 apr. 2021

De nieuwe tak van Gardeners Creative Agency heet Business Garden, waar klanten (bestaande en nieuwe) terecht kunnen voor business-tobusiness pr. 'Het is tijd dat Gardeners ook een tak lanceert waarbinnen we doelgericht B2B pr projecten voor klanten oppakken.' PR director Laurien Vest is één van de drijvende krachten achter de Business Garden.

Laurien Vest: ‘Covid-19 heeft een enorme impact gehad op communicatie van bedrijven in het algemeen. Of het nu consumentenmerken zijn of meer business to business bedrijven, de behoefte om een boodschap te vertellen die de waarden van een bedrijf onderstreept, hebben we het afgelopen jaar nòg meer gezien. Zeker bij story driven merken, waar wij al veel voor werken. Maar ook bijvoorbeeld nieuwe manieren van je klanten (B2B of B2C) bereiken, is essentieel geweest en dat creëerde dus een grotere vraag naar deze B2B communicatie. Covid-19 terzijde, B2B communicatie (of B2B pr) als onderdeel van de totale communicatiemix van een (consumenten)merk is een sterk extra ‘kanaal’. Meer bereik, een andere boodschap, crossovers realiseren tussen verschillende merken, dit zijn zaken die ook meespelen. We zitten vaak met de owners, founders en beslissers aan tafel, zeker in het geval van start- en scale ups en je ziet dat het belang van B2B dan net zo groot is als het bouwen van een consumentenmerk.’ Jullie hebben recent een BtoB hub opgezet. Is dit voortgekomen uit de vraag van de markt of omdat jullie zelf vooral kansen zagen voor verbreding van jullie dienstverlening? ‘Beide. We kregen van bestaande en nieuwe klanten de vraag of we ook voor hen de B2B pr konden oppakken.

Omdat het kennelijk niet helder was ‘van de buitenkant’ dat we dit ook kunnen, besloten we er een dedicated tak voor op te zetten. Ten tweede zagen we inderdaad kans om op die manier te verbreden. Ons netwerk heeft zich enorm uitgebreid de afgelopen jaren en met onze pr-kennis en -expertise kunnen we dat netwerk ook voor deze vorm van communicatie (B2B) inzetten. Naast B2B pr ontwikkelen we ook B2B campagnes. Waarin maken jullie ten opzichte van andere in B2B gespecialiseerde bureaus het verschil? ‘Met Business Garden blijven we dicht bij ons DNA – en bijbehorende netwerk – en onze propositie where good things grow. Onder good things verstaan we alles wat iets toevoegt aan het leven en de wereld. En we hebben creatie en pr onder één dak, wat betekent dat we ook B2B campagnes aantrekkelijker kunnen maken.’ boomvriendelijk Kun je een voorbeeld geven van een actuele case die jullie werkwijze/missie onderstreept? ‘Ik heb er 2. Onze werkwijze laat zich namelijk niet zo vast omschrijven dat ik er één kan kiezen. Het is in die zin echt maatwerk, voor iedere klant zetten we onze expertise custom in. The Good Roll is producent van 100% boomvriendelijk een duurzaam toiletpapier waarvan 50% van de opbrengst naar hun foundation gaat. The Good Roll Foundation bouwt van dat geld toiletten met als doel om binnen 5 jaar heel Ghana te voorzien van veilig en schoon sanitair. Zij zijn een tof voorbeeld van een klant waar we op het snijvlak van B2B en B2C opereren. Niet alleen middels pr in de breedste zin (nieuwe edities van de rollen inclusief bijbehorend verhaal, tot aan pluggen van het verhaal van de founder), ook door activaties zoals het allereerste Toilet Festival (19/12/20) genereren we bereik onder een consumenten en zakelijke doelgroep. Achter de schermen zijn we daarnaast ook bezig businesspartners te linken aan de The Good Roll Foundation. Voor design & interieur studio Barde + van Voltt, onze eerste B2B klant (2018), ontwikkelden we onder meer diverse op maat gemaakte case studies van hun projecten die we pitchten bij relevante (inter)nationale media. Zo werkten we aan de case voor de nieuwe locaties van Sneaker District (Antwerpen en Amsterdam) en voor het nieuwe hoofdkantoor van social content bureau Blauw Gras in de Houthavens. Maar we waren ook moderator voor The Future of Retail Design Talk in Soho House en zorgden ervoor dat hun huis gefeatured werd in consumenten magazine ELLE Decoration. De inspanningen richten zich op zowel profilering van de studio en het werk als het design duo zelf. Zo neemt Valérie Boerma nu bijvoorbeeld plaats in de jury van Frame Awards.’ effectief beeld ‘Een ‘klein’ maar zeer effectief voorbeeld van B2B ondersteuning voor klanten: Linkedin is voor ons ook een belangrijk platform, een extensie van onze B2B communicatie. Hier kun je ook goed story lines bouwen voor klanten. Daarnaast is het platform een waardevolle tool waarmee werknemers het bedrijf of hun dienst zelf kunnen promoten. Zonder daarbij dus heel ‘verkoperig’ over te komen. Daar helpen wij ook bij.’