Een interview met het nieuwe managementteam van het bureau in de Vondelkerk.

Reads 3 jun. 2020

Gardeners presenteert vandaag het nieuwe managementteam van vier personen. Dat is eigenlijk een natuurlijk proces geweest. Het zijn naast managing director en founder Maira Evers, business director Nadine Marcar, pr-director Laurien Vest en creative director Nikki de la Rambelje. Een natuurlijk proces omdat the Gardeners – ooit begonnen als een van de eerste online pr-bureaus in Nederland – zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft tot een breder allround bureau, waarbij je voor verschillende disciplines kunt aankloppen.

‘Uiteindelijk wilden we al een tijd die kant op’, zegt Evers. ‘Laurien kwam hier 5,5 jaar geleden en werd pr director, Nadine vier jaar geleden en zij groeide door naar hoofd account en managing partner. Nikki kwam ook vier jaar geleden en groeide door naar creative director. Zo hadden we ineens overal een hoofd van elke afdeling en kunnen we nu een managementteam vormen. Laurien had al aandelen en Nadine heeft nu ook aandelen gekocht.’

Beslissen

Gardeners heeft dus nu een flink managementteam voor een kleiner bureau, maar dat werkt volgens Evers goed. ‘Dit is de eerste stap om op alle afdelingen te groeien naar in totaal zo’n twintig man. We hebben het er vooraf over gehad hoe de verdeling in de praktijk werkt. Natuurlijk ben ik managing director, maar bij beslissingen is er altijd ruimte voor discussie.’

Dat beaamt Marcar. ‘We kunnen alles bespreken. Het is niet zo dat ik alleen over account praat. We doen het echt samen. Zeker in deze coronatijd hebben we veel overleg gehad: hoe kunnen we het doen, wat zijn onze regels? Zo hebben we besloten in stapjes weer op kantoor te gaan werken, want we hebben hier veel ruimte in de kerk aan het Vondelpark. Zo af en toe drie, vier mensen per keer kan hier gewoon. Dat beslissen we ook wel echt met zijn vieren.’

Ali B. deelt bloemen uit aan eenzame bejaarden. Bloemenbureau Holland haakte aan en Gardeners deed mee als pr partner.

De pay-off van het bureau is al zes jaar ‘Where good things grow’. The Gardeners wil werken voor merken met goede intenties. ‘Als je dat doortrekt dan zijn het merken die goed in de wereld staan en goed willen doen, maar ook de mensen met wie je werkt. Leveranciers en klanten, maar natuurlijk ook intern’, legt Evers uit. ‘Duurzaamheid in relaties vind ik heel belangrijk. We hebben ook best wat klanten waarmee we al jaren werken.’

De la Rambelje: ‘Dat “Where good things grow” geldt ook intern. We hebben een goed vast team en proberen met elkaar te groeien.’

Momenteel zijn er merken die proberen in te springen op de coronacrisis, maar daarbij ook wel eens de plank misslaan. Het valt ook het team van The Gardeners op. ‘Merken willen wel iets toevoegen, maar dat kun je alleen doen als je relevant bent’, zegt Marcar. ‘Dan is er impact.’

Dat lukte het bureau in deze tijd met campagnes voor Het Vergeten Kind en het Bloemenbureau. ‘Het Vergeten Kind was heel relevant’, legt Marcar uit. ‘Ik heb thuis twee kleine kinderen en probeer dan maar eens te video vergaderen. Mijn lontje is serieus korter geworden. We hoorden ondertussen dat de Kindertelefoon dubbel zoveel keer gebeld is. Ik dacht: als mijn lontje al korter is, hoe zit het dan in huishoudens waar het echt moeilijk is? En voor kinderen in opvanghuizen die al helemaal niet naar huis kunnen? We hebben in anderhalve week een campagne voor Het Vergeten Kind kunnen maken waarin we juist nu ook aandacht vragen voor die kwetsbare kinderen.’

Ook voor de zwaar getroffen bloemensector maakte the Gardeners verschillend werk. Aanvankelijk zette klant Bloemenbureau Holland alle campagnebudgetten on hold. Daarna volgden alsnog drie impactvolle campagnes. Vest: ‘Dan merk je hoe flexibel je bent als team. Dat slaat ook wel terug op het bewustzijn. Een klant vraagt je hulp en weet niet welke kant het uitgaat. In korte tijd hebben we mooie pr kunnen bedrijven.’

Allereerst met een campagne ‘boeketten voor de zorg’, waarmee veel publiciteit werd behaald. Daarna was er de bloemenmozaïek (een idee van Kingsday) die in Aalsmeer werd neergelegd en de derde op initiatief van Ali B. die bloemen ging uitdelen aan eenzame bejaarden. Bloemenbureau Holland haakte aan en the Gardeners deed mee als pr partner.

Nieuwe klant Infarm.

Vest: ‘Die campagne ging vliegen, maar ook hier weer omdat het relevant was. In het algemene nieuws was het al bekend dat de sierteeltsector het moeilijk had. Met name in Nederland is juist de verkoop gestegen.’

Evers constateert dat het langzaam maar zeker weer de goede kant op gaat met de marketingbudgetten. Wij merken dat onze klanten weer gaan ‘herstarten’. Voor The Gardeners geldt dat het goed gaat met de new business. Subway en Infarm werden al verwelkomd, maar er zijn nog vier nieuwe klanten waarvan de namen later bekend worden. ‘De mensen durven gelukkig weer iets verder vooruit te kijken en als team ben je iets meer gewend aan de situatie. We zijn een nog meer geoliede machine geworden.