Museon-Omniversum

Museon-Omniversum

ConceptdesignStrategie

Kijk nooit meer hetzelfde

In de campagne voor het vernieuwde Museon-Omniversum laten we mensen anders kijken naar de wereld om hen heen. We ontwikkelden de merkstrategie en van daaruit de kleurrijke opvallende merkcampagne die zowel kinderen, jongeren als volwassenen activeert om open te staan voor nieuwe perspectieven.

Museon-Omniversum is een combinatie van een interactief museum en een grootbeeld filmtheater (Dome) in Den Haag, met als doel de bezoeker kennis bij te brengen en bewuster te maken van de wereld om hen heen. In het museum wordt met interactieve tentoonstellingen, hoopvolle verhalen en innovaties aandacht besteed aan thema’s die gelinkt zijn aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. In de Dome worden natuurdocumentaires en wetenschapsfilms getoond, zoals de bekroonde film van ‘Jane Goodall: Reasons for Hope’ en ‘Animal Kingdom’ vanaf 6 juli.

Je zou dus kunnen zeggen dat je na een bezoek aan Museon-Omniversum dusdanig veel antwoorden hebt gekregen dat je niet meer hetzelfde naar de wereld kijkt. Met inzichten uit onverwachte hoek worden bezoekers geprikkeld om nieuwsgierig te zijn. Want alleen dan zie je wat er allemaal mogelijk is en kijk je anders dan voorheen. De nieuwe tagline – ‘kijk eens anders’ – past dan ook perfect.

De merkcampagne maakt gebruik van verschillende onderwerpen die terugkomen in de nog-altijd-groeiende-collectie van 313.000 voorwerpen: oorsprong, materiaalgebruik en het universum. Zo word je eerst op het verkeerde been gezet om vervolgens anders te kijken naar een kip, olifantenpoep of een satelliet. Naast het kleurgebruik en de opvallende onderwerpen is er gekozen voor speelse googly-eyes die het gevoel van anders kijken versterken. Ook geeft het de campagne een distinctive brand asset waardoor het museum in één oogopslag herkenbaar wordt.

In de social-uitingen wordt gebruikgemaakt van toepasselijke muziek die als oorwurm blijft hangen, net als de geluidseffecten die je niet alleen anders laten kijken, maar ook anders laten horen.

  • strategie
  • concept
  • design
18 jul. 2024